Soutamalla Oslosta Kööpenhaminaan

Suuri kesäseikkailuni vuonna 2014 oli soutaa yhteensä 648 kilometrin tai 350 meripeninkulman eli 280 000 aironvedon matka Norjasta Tanskaan Suvi 460 -avoveneellä kahdeksassa viikossa.

Melkein mikä tahansa on mahdollista, kun vain uskoo tarpeeksi. Testasin Suomessa useita veneitä. Kun vastaani tuli Suvi 460, tiesin löytäneeni täydellisen avoveneen, joka kantaisi minut Oslosta Kööpenhaminaan. Siis hulppeat 62 päivää merellä Ruotsin länsirannikolla.

”Hullu hankkeeni”, kuten jotkut sitä kutsuivat, alkoi norjalaisesta Mossin rannikkokaupungista 1.7. ja päättyi 31.8. Tanskan Nyhavniin. Selvisin kahdeksan viikkoa pienessä Suvi 460 -veneessä täysissä ruumiin ja sielun voimissa. Minä ja veneeni osoitimme, että matka onnistuu, kunhan vain vene on oikeanlainen ja soutajalla tarpeeksi ruista ranteessa.

Selvisin navakoista tuulista ja jopa puolentoista metrin aalloista vahvojen käsivarsieni ja täydellisen veneeni ansiosta. Annoin veneelle nimeksi Terje Vigen 2 kunnianosoituksena Henrik Ibsenin samannimiselle runoelmalle urheasta merimiehestä.

TURVALLISUUS ENNEN KAIKKEA

Suvi 460 on uppoamaton vene, jonka rungossa on kolme sisäänrakennettua kelluketta. Eikä se paina kuin 80 kiloa. Kokonaispainoa veneelle ja lastille kertyi 360 kiloa, kun mukana oli ruokaa, vaatteita ja turvavarusteet kuten myrskylyhty, pelastusliivi, satelliittipaikannin, ankkuri, hätäradio, kameroita, tavallinen radio, lepuuttajia ja köyttä.

Täyteen pakatussa veneessä oli vain pieni tila kapteenille itselleen. Keulan ja lastin peitin vedenpitävällä suojalla, joka esti korkeiden aaltojen, sateen ja tuulten pääsyn veneeseen. Suojasin veneen perän toisella samanlaisella suojalla, etteivät sade ja aallot päässeet yllättämään myöskään takaapäin.

Nukuin noin 30 yötä pienessä 2×2 metrin teltassa luodoilla ja rannoilla. Veneen purkamiseen ja pakkaamiseen kului aamuin illoin noin tunti, mutta sain nukkua yöni kuivana. Suvi 460:n kapean ja keveän rakenteen ansiosta pääsin pujahtamaan rantaviivan pieniin paratiiseihin, mihin muilla veneillä ei pääse. Myöhäisen illallisen jälkeen kävin levolle kuin Robinson Crusoe konsanaan.

TIUKAT PAIKAT

Etelätuuli pyyhki Ruotsin länsirannikkoa lähes koko heinä- ja elokuun. Jokainen meripeninkulma matkalla kohti seuraavaa satamaa oli kovan työn takana. Suvilla ja minulla oli onni myötä esimerkiksi silloin, kun ehdimme rantautua pieneen Skallkrokenin satamaan juuri ennen kuin arvaamatta noussut myrsky olisi puhaltanut veneeni puolilleen merivettä. Korkeat aallot heittelivät pientä mutta tukevaa venettäni, kun kiskoin sen viimeisin voimin pitkän mustan aallonmurtajan suojiin.

Elokuussa jouduin odottamaan skoonelaisessa Möllen rannikkokylässä 13 päivää tuulen laantumista. Edes paikallinen kalastaja Anders ei päässyt vesille.

Navakoista tuulista huolimatta kesä oli kaunis ja lämmin. Aurinko paistoi usein ja lämpötila kipusi jopa 30 asteeseen. Näin matkan aikana rannikon luodoilla yli sata hyljettä ja Norjan, Ruotsin ja Tanskan hurmaavissa satamissa ainakin 2000 purje- ja moottorivenettä.

Terje Vigen 2:ta tervehdittiin monista aluksista, kun kohtasimme merellä tai satamissa. Minulle toivotettiin hyvää matkaa, tarjottiin kylmää olutta ja jopa ilmaista majoitusta monissa satamissa.

Satamamaksut annettiin usein anteeksi, sillä pieni Suvi 460 ei juuri vienyt tilaa. Usein vedin veneen rantahiekalle ja pystytin telttani sen lähettyville.

TELEVISIO, RADIO JA LEHDISTÖ KIINNOSTUIVAT

Soutuseikkailuni herätti yllättävän paljon kiinnostusta. Annoin matkan aikana noin 50 haastattelua tv-, radio- ja lehtitoimittajille.

Hyvän logistiikan ja kovan treenin ansiosta käteni, käsivarteni ja selkäni pysyivät täysin kunnossa. Minulta katosi vajaat 25 kiloa rasvaa ja sain tilalle 17 kiloa lihasta 60 päivässä.

Söin enimmäkseen kalaa, tuoreita hedelmiä, vihanneksia ja puuroa ja join 250 litraa raikasta vettä.

NAVIGOINTIHANKALUUKSIA

Soutuveneen navigointi on ongelmallista, koska soutaja katsoo väärään suuntaan. Tarkistin kurssini Garmin-satelliittipaikantimestani puolen tunnin välein ja korjasin sitä tarpeen mukaan. Joskus jouduin muuttamaan suuntaa, mutten kovin usein.

Olen vakuuttunut, että Suvi 460 oli juuri oikea vene seikkailulleni. Koska se oli pieni ja kevyt, pystyin pitämään sen täysin hallinnassa kovassakin aallokossa.

Jos haluat kohottaa kuntoasi, tavata uusia ihmisiä ja nauttia merielämästä, työnnä veneesi vesille. Hanki kuitenkin hyvä peruskunto ennen matkaa. Harjoittelu ja turvallisuus ovat avainasemassa, jos päätät lähteä meriseikkailulle.

Kerron mielelläni lisää numerossa +47 45491954.

Myötätuulta!

Ulf Wesley Johnsen